UWAŻAJ NA OSZUSTÓW!
2022-11-16- W ostatnich miesiącach częstym sposobem dokonywania przestępstw na szkodę klientów banków jest wykorzystanie telefonicznego połączenia głosowego z osobą, która jest przekonywana, że rozmawia z pracownikiem banku lub inną osobą godną zaufania (np. policjantem) – oszuści potrafią podszyć się pod numer telefonu, dlatego ofiary mogą sądzić, że dzwoni do nich właśnie ich Bank.
- Celem jest pozyskanie poufnych informacji lub nakłonienie ofiary do wykonania określonych czynności (np. zainstalowania aplikacji dającej przestępcom zdalny dostęp do komputera ofiary).
O czym rozmawiają oszuści?
Próbują wystraszyć ofiarę przedstawiając fałszywą informację np. o wykonanych nieautoryzowanych transakcjach lub próbie zaciągnięcia kredytu na dane ofiary. Wykorzystując element zaskoczenia i strach osoby, łatwiej im manipulować dalszą rozmową,
Oszuści przed wykonaniem połączenia przygotowują się do rozmowy, tak by była ona wiarygodna i uśpiła czujność klienta. Przede wszystkim dokonują wyboru, za kogo poda się osoba dzwoniąca. Znane są przypadki, w których przestępcy podszywali się pod:
- doradców bankowych,
- dział techniczny lub bezpieczeństwa,
- pośrednika,
- przedstawiciela jednostek państwowych,
- znajomego itp.
Co zrobić?
Jeśli odbierzesz taki telefon, najlepiej rozłącz się!
Zadzwoń samodzielnie do swojego Banku i zapytaj, czy opisana wcześniej sytuacja rzeczywiście miała miejsce. Nigdy nie pobieraj aplikacji, o których mówią oszuści – wykorzystują je do przejęcia kontroli nad Twoim urządzeniem i wyłudzenia Twoich danych, w tym dostępu do bankowości elektronicznej.
Ostrzeż swoich bliskich, przede wszystkim osoby starsze. Nie daj się oszukać przestępcom. O każdej takiej próbie poinformuj swój Bank.